Targi Technologii i Wyposażenia dla Edukacji EDUTEC w dniach 28 lutego – 1 marca 2019 r. , odbędą się przy III Ogólnopolskim...
Targi GRA I ZABAWA to cykliczne wydarzenie dedykowane szerokiej publiczności. Dzięki synergii wielu wydarzeń projekt zyskał miano...
Instytucja opiekuńczo-wychowawcza, do której uczęszczają dzieci w wieku od 3 lat (w Polsce – w przypadkach szczególnych od 2,5 roku życia) do rozpoczęcia obowiązku szkolnego.
Zadania i cele przedszkola są zawarte w aktach prawnych takich jak ustawa o systemie oświaty, zarządzeniach, statucie przedszkola, regulaminach i wewnętrznych procedurach. Ogólne zadania placówki do przygotowania przedszkolnego to:
• kształtowanie umiejętności społecznych dziecka, tj.: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych, porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi,
• kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków kulturalnych i higienicznych, wdrażanie dziecka do utrzymania w zabawie PL Pan Kasyno ładu i porządku;
• wspomaganie rozwoju mowy dziecka;
• wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym w poznawaniu i rozumieniu siebie oraz swojego otoczenia;
• wychowanie zdrowotne oraz kształtowanie sprawności fizycznej dziecka;
• wdrażanie dziecka do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych;
• wychowanie przez sztukę – dziecko jako widz i aktor;
• wychowanie przez sztukę – muzyka, śpiew oraz taniec;
• wychowanie przez sztukę – różne style plastyczne;
• wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne oraz przez budzenie zainteresowań technicznych;
• pomaganie dziecku w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych oraz w unikaniu zagrożeń;
• wychowanie w poszanowaniu dla roślin i zwierząt;
• wspomaganie rozwoju intelektualnego dziecka wraz z edukacją matematyczną;
• przygotowanie do nauki czytania i pisania;
• wychowanie rodzinne, patriotyczne i obywatelskie.
Rodzice dzieci, które ukończyły roczne przygotowanie przedszkolne otrzymują od nauczyciela informację o dojrzałości szkolnej dziecka. Dokument ten ma za zadanie dostarczyć rodzicom informacji do podjęcia decyzji o ewentualnym odroczeniu dziecka od obowiązku szkolnego.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zwykle finansowane jest przez samorząd lub gminę. W przedszkolu publicznym przeznacza się 5 godzin na realizację podstawy programowej, która finansowana jest właśnie z budżetu samorządu lub gminy a to umożliwia rodzicom posyłanie dziecka tylko na bezpłatne zajęcia i odbieranie go do godziny 13. Przedszkola publiczne podlegają kontroli Kuratorom Oświaty pod kątem nauczania i kwalifikacji nauczycieli oraz sanepidowi, który sprawdza przystosowanie budynku oraz przygotowania żywności. Przedszkole publiczne realizuje normy Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ogromnym atutem przedszkola publicznego jest fakt, iż opłaty są zdecydowanie niższe niż w przedszkolach niepublicznych czy prywatnych. Ma to jednak swoje odzwierciedlenie w ilości maluchów w grupie, zazwyczaj sięgają one powyżej 20 dzieci.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Działa na podobnej zasadzie jak przedszkole publiczne z tym, że mogą je prowadzić firmy, spółki, stowarzyszenia, fundacje, organizacje religijne, a nawet osoby fizyczne. Podmiot, który prowadzi tego rodzaju placówkę może liczyć na wsparcie z budżetu państwa poprzez uzyskanie dotacji. Otrzymanie takiego wsparcia jest uwarunkowane złożeniem wniosku do urzędu gminy w odpowiednim terminie. Wniosek taki trzeba złożyć nie później niż do 30 września roku poprzedzającego wypłatę dotacji. Dotacja na jedno dziecko wynosi co najmniej 75% średnich kosztów jego utrzymania w placówce publicznej w danym roku. W związku z otrzymywanym wsparciem finansowym przedszkola podlegają kontroli państwa , w tym przypadku jest to Ministerstwo Edukacji Narodowej ( kontrola pod względem programu nauczania i kwalifikacji nauczycieli) oraz sanepidu (organ określa, jaką powierzchnię, jakie pomieszczenia i mebelki oraz jedzenie trzeba zapewnić dzieciom). Opłaty w tych placówkach są wyższe ale nie ma sztywno określonych godzin na realizację podstawy programowej. Grupy dzieci są za to mniej liczne.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Przy zakładaniu tego typu placówki wymogi formalne są zdecydowanie mniej restrykcyjne niż w przypadku niepublicznych. Jednak w związku z tym, że prywatne przedszkola, kluby i akademie maluchów nie muszą dostosowywać się do pewnych zasad, które obowiązują przedszkola niepubliczne, nie mogą też one liczyć na dotacje z samorządu lub gminy. W związku z powyższym koszt przebywania dziecka w przedszkolu prywatnym jest zdecydowanie wyższy. W prywatnych palcówkach można też często liczyć na ciekawy i różnorodny program zajęć, twórcze podejście do pracy z dziećmi oraz bardzo miłą atmosferę. Jednakże pojawiają się też wątpliwości – czy wobec braku kontroli Kuratora Oświaty będzie ono wystarczająco dobre dla naszej pociechy.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bezpłatny magazyn dla rodziców, który łącząc dwa światy – świat Rodziców i świat Przedszkola – ma za zadanie wspierać rodziców w dbaniu o zdrowie, bezpieczeństwo i wszechstronny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Autorami artykułów są specjaliści, w tym m.in. psycholodzy, lekarze, pedagodzy, nauczyciele przedszkola z wieloletnim doświadczeniem, którzy niosą pomoc zarówno rodzicom przedszkolnych debiutantów, jak i przyszłych absolwentów.
Wydawca i redakcja
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13, 60-595 Poznań
www.mojprzedszkolak.com.pl
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Organizacja pozarządowa, nie przynoszącą zysków. Działalność Komitetu jest apolityczna i ma charakter służby społecznej, chroniącej dziecko przed krzywdą i naruszaniem jego podstawowych praw i interesów. Misją KOPD jest ochrona praw i interesów dziecka. Głównym celem KOPD jest pomoc dziecku krzywdzonemu i jego rodzinie. Oferta KOPD adresowana jest do rodzin i w szerokim zakresie do dzieci - ofiar przemocy emocjonalnej, fizycznej i seksualnej oraz zaniedbań i niewłaściwej opieki. Dla realizacji ochrony dziecka, jego praw i interesów Komitet podejmuje następujące działania:
1. prowadzi działalność interwencyjną, kontrolną i profilaktyczną oraz edukacyjno- szkoleniową;
2. upowszechnia znajomość praw dziecka, ujawnia ich naruszanie w życiu rodzinnym i społecznym;
3. podejmuje inicjatywy i działania na rzecz doskonalenia systemu ochrony praw dziecka;
4. broni praw indywidualnych i zbiorowych dziecka, dba o prawidłowe stosowanie wobec dziecka przepisów prawa;
5. inicjuje i rozwija specjalistyczne formy pomocy rodzinie, prowadzi własne placówki jak: ośrodki interwencyjne, opiekuńczo – wychowawcze, interwencji kryzysowej, mediacyjne, poradnie dla dzieci i rodzin i inne;
6. organizuje i prowadzi różne formy wypoczynku dla dzieci i młodzieży;
7. podejmuje działania na rzecz ochrony praw dzieci niepełnosprawnych;
8. udziela wszechstronnej pomocy dzieciom i ich rodzinom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych;
9. podejmuje wszelkie inne działania zmierzające do ochrony interesów dziecka, w tym m.in. działania z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy.
Oficjalna strona: www.kopd.pl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kwartalnik dedykowany osobom zajmującym się edukacją elementarną - poświęcony jest edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znajdziecie w nim Państwo :
- informacje na temat zmian w prawie oświatowym z komentarzami ekspertów,
- materiały związane z finansami w przedszkolu,
- informacje o sprawowaniu nadzoru pedagogicznego w przedszkolu,
- artykuły naukowców, pracowników uczelni pedagogicznych o najnowszych rozwiązaniach metodycznych, prowadzonych przez nich badaniach i płynących z nich wnioskach dla praktyki przedszkolnej i szkolnej.
Przed Szkołą stanowi forum wymiany doświadczeń praktycznych, rozwiązań organizacyjnych i pedagogicznych - przykładów dobrej praktyki. Służymy radą i pomocą, a także korzystamy z doświadczeń przedszkoli niepublicznych i innych form wychowania przedszkolnego. Przed Szkołą cieszy się zaufaniem 5000 czytelników. Jego tematyka jest dostosowywana do zgłaszanych przez Państwa potrzeb i sugestii. Redaktorem prowadzącym jest Ewa Brańska.
Oficjalna strona: http://www.eprzedszkola.dyrektorszkoly.pl/web/guest
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pismo specjalistyczne dla branży oświatowej, ukazujące się od 1994 roku. Stanowi kompendium wiedzy z zakresu zarządzania, prawa, finansów, polityki oświatowej oraz pedagogiki dla kadry kierowniczej oświaty w szkołach, przedszkolach, samorządach, kuratoriach i innych placówkach oświatowych. Jest forum wymiany myśli i doświadczeń. Towarzyszy i wspiera dyrektorów szkół i przedszkoli we wdrażaniu reformy systemu edukacji. Informuje o najważniejszych wydarzeniach, komentuje zdarzenia i istniejące przepisy prawa, wyjaśnia rzeczywistość, doradza najlepsze rozwiązania, pokazuje dobre praktyki i wzory.
Jest organizatorem znaczących w środowisku oświatowym spotkań i inicjatyw ukierunkowanych na podnoszenie kompetencji zawodowych kadry kierowniczej oświaty oraz budowę środowiska liderów zarządzania oświatą, takich jak : Krajowa Konferencja Dyrektorów Szkół, Akademia Zarządzania "Dyrektora Szkoły", Europejska Konferencja Dyrektorów Przedszkoli
Zawartość merytoryczną stanowią najaktualniejsze zagadnienia wynikające ze zmian w prawie, planów MEN, kalendarza zadań dyrektora , m. in., takie jak:
- Praktyka reformy oświaty, w tym, m.in. nowy nadzór pedagogiczny i ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna, nowa podstawa programowa, projekt edukacyjny – metoda pracy z uczniami, indywidualizacja pracy z uczniem, ustawa o jakości edukacji, Krajowe Ramy Kwalifikacji, Karta Nauczyciela, diagnoza przedszkolna.
- Funkcje kierownicze i odpowiedzialność dyrektora za realizację celów szkoły i przedszkola, rozwoju placówek i kadry oświatowej, finanse, zarządzanie zespołem nauczycielskim, sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z przepisami prawnymi i dobrą praktyką.
Oficjalna strona: http://www.e.dyrektorszkoly.pl/web/guest
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W przedszkolu to tak zwana drzemka poobiednia. Większość przedszkoli organizuje tę formę odpoczynku dziennego dla dzieci w grupie 3-latków, co niektóre proponują leżakowanie także 4-latkom. Często leżakowanie polega na wyciszeniu dzieci poprzez czytanie bajek lub puszczanie muzyki relaksacyjnej. Leżakowanie nie jest obowiązkowe.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kest lekarzem specjalistą, który zajmuje się zarówno diagnozowaniem wad wymowy jak i ich likwidowaniem. Im wcześniej wada wymowy zostanie wykryta tym większe są szanse na poprawne wypowiadanie poszczególnych głosek, które sprawiają kłopoty.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Helen Doron Early English jest wyjątkową, prostą i naturalną metodą nauczania języka angielskiego, odpowiednią dla każdego dziecka, bez względu na to, jaki jest jego język ojczysty. Metoda Helen Doron to nauka przez zabawę, stymulująca wszechstronny rozwój małego dziecka.
Nauczanie języka angielskiego metodą Helen Doron naśladuje naturalny proces poznawania przez dziecko języka ojczystego. Dzieci słysząc wielokrotnie te same dźwięki w swoim otoczeniu, poznają ich znaczenia z kontekstu. W ten sposób najpierw rozumieją język, a następnie zaczynają mówić.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technika wywodząca się z psychologii społecznej, która ma na celu doskonalenie decyzji grupowych. Burza mózgów jest również formą dyskusji dydaktycznej, wykorzystywaną jako jedna z metod nauczania. Zalicza się ją wówczas do metod aktywizujących, która stanowi podgrupę metod problemowych.
Metoda ta służy rozwiązywaniu problemów w sposób twórczy, rozwijaniu sprawności umysłowych, oraz osobistych zainteresowań. Rozwija kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów, pobudza wyobraźnię. Metoda polega na podawaniu w krótkim czasie dużej liczby różnych skojarzeń, rozwiązań, które nasuwa wyobraźnia.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uczenie mózgu prawidłowej integracji danych sensorycznych. Uczenie się jest cechą indywidualną. Na efektywność terapii wpływa: nasilenie i głębokość dysfunkcji, wewnętrzny popęd i motywacja dziecka do pracy, intensywność sesji (uwaga na przeciążenie sensoryczne!) oraz zaangażowanie i zrozumienie rodziców.